Kancelaria legalna blog:

Zapraszamy do lektury.

Kolejne wezwania do zwrotu subwencji PFR – Tarcza 2.0

PFR wzywa do zwrotu tarczy 2.0

Do naszej kancelarii w ostatnim czasie ponownie zgłasza się wielu Przedsiębiorców, którzy otrzymali wezwania do zwrotu subwencji uzyskanej w ramach tzw. Tarczy 2.0. Dla przypomnienia Tarcza 2.0 PFR to program wsparcia dla firm w Polsce, który został uruchomiony przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) w odpowiedzi na trudności gospodarcze wywołane pandemią COVID-19. Jest to kontynuacja wcześniejszych działań pomocowych i rozszerzenie tzw. Tarczy Antykryzysowej. W przeciwieństwie do pomocy udzielanej w ramach Tarczy 1.0 z tego programu mogli skorzystać wybrani przedsiębiorcy, tj. tacy którzy prowadzili działalność w ramach jednego z tzw. kodów PKD, a więc branż i działalności najmocniej dotkniętych pandemią Covid-19. Były to m.in. takie branże jak gastronomia, handel, turystyka. W związku z tym, że pomoc ta z założenia miała być udzielana podmiotom rzeczywiście jej potrzebujących, to co do zasady w większości przypadków miała mieć charakter w pełni bezzwrotny. Tego założenia do niedawna trzymał się także PFR. Stosownie do zasad programu, po roku od udzielenia subwencji większość przedsiębiorców otrzymywała decyzję o zwolnieniu z obowiązku jej zwrotu. To dawało gwarancję, że otrzymane (i najczęściej dawno już wydane na przetrwanie działalności) pieniądze będzie można zatrzymać. Jakie zatem musiało być „zdziwienie” tych przedsiębiorców, którzy po około dwóch latach po zakończeniu (w ich mniemaniu) umowy z PFR i braku w tym czasie jakiegokolwiek kontaktu, nagle otrzymali list polecony zawierający oświadczenie o natychmiastowym wypowiedzeniu umowy subwencji i wezwaniu do natychmiastowego zwrotu całej otrzymanej sumy pieniężnej.

Zwrot tarczy 2.0 – co twierdzi PFR?

30% przychodu Beneficjenta miało pochodzić z kodu PKD, który uprawniał do wzięcia udziału w programie Tarcza 2.0. Taki obowiązek wedle PFR wynikać miał z dokumentu – tzw. FAQ (najczęściej zadawane pytania), który był opublikowany na stronie PFR. Brak spełnienia tego „wymogu” w ocenie PFR stanowi podstawę do wypowiedzenia umowy w oparciu o zapis § 16 ust. 1 Regulaminu w związku z § 11 ust. 8 lit. i Regulaminu.  W myśl tych zapisów „PFR ma prawo do wypowiedzenia Umowy Subwencji Finansowej w każdym czasie w okresie jej obowiązywania w trybie natychmiastowym, bez zachowania jakiegokolwiek okresu wypowiedzenia, w przypadku stwierdzenia, że Beneficjent nie spełniał któregokolwiek z Warunków Programowych w dacie, w której zobowiązany był go spełniać”. W tym wypadku PFR ma na myśli właśnie warunek wykonywania działalności gospodarczej w ramach jednego z konkretnie wskazanych kodów PKD. Rzecz jednak w tym, że w ani w Umowie ani w Regulaminie nie ma mowy o tym, że spełnieniem tego warunku jest osiągnięcie jakiegoś z góry określonego progu przychodów w ramach tego PKD. Taka informacja, jak wskazano wyżej, była podana wyłącznie z poradniku, tzw. FAQ. Powstaje zatem pytanie czy FAQ wiązał Beneficjentów, w związku z czym mieli obowiązek się z nim zapoznać i stosować do wskazanych tam twierdzeń PFR? Zdecydowanie NIE! Ani Umowa, ani Regulamin nie zawierały zapisu o tym, że jakiekolwiek prawa lub obowiązki stron miałyby być zdefiniowane w przedmiotowym FAQ.

Czy trzeba zwracać subwencję?

W opisanych powyżej przypadkach istnieje przekonujące uzasadnienie do odmowy zwrotu subwencji na wezwanie PFR. Tym samym przestrzegamy wszystkich przedsiębiorców przed pochopnym podejmowaniem decyzji o zwrocie lub podejmowaniem na własną rękę, bez konsultacji z prawnikiem, negocjacji z PFR w przedmiocie zwrotu subwencji, bo może to się skończyć przypadkowym uznaniem długu, którego zapłaty można było uniknąć.

Należy jednak pamiętać, że sytuacja każdego przedsiębiorcy jest inna i musi być poddana indywidualnej ocenie. Przede wszystkim zawsze trzeba ustalić:

  • kiedy subwencja została wypłacona i na podstawie jakich danych podanych przez przedsiębiorcę
  • czy PFR wydał decyzję o umorzeniu subwencji
  • czy i w jakiej części subwencja została przed beneficjenta zwrócona
  • jakiej treści PFR lub reprezentujący go Bank wysyłał komunikaty do przedsiębiorcy przed doręczeniem wezwania do zapłaty lub wniesieniem pozwu do sądu

Mamy świadomość, że wśród tysięcy Beneficjentów były także przypadki nadużyć i w tym zakresie zasadnym są działania podejmowane przez PFR w celu odzyskania nienależnie wypłaconych środków. Uważamy jednak, że w sytuacji kiedy subwencji udzielono na podstawie rzetelnych informacji, przedsiębiorcy powinni mieć możliwość do jej zachowania  a przynajmniej nie powinni być zobowiązani do płacenia odsetek za czas od udzielenia subwencji do jej zwrotu.

PFR żąda zwrotu subwencji z tarczy – jak uniknąć zwrotu?

Naszym Klientom – po przeanalizowaniu dostarczonych przez nich dokumentów – rekomendujemy, aby dobrowolnie subwencji ani odsetek nie zwracali, gdyż w przeanalizowanych przez nas sprawach często nie znajdujemy ku temu dostatecznych podstaw prawnych. Jednocześnie jesteśmy przekonani, że ewentualny dokonany zwrot byłby nieodwracalny. Dużo większe szanse zespół nasz dostrzega w obronie przed żądaniami PFR, aniżeli w próbie późniejszego odzyskania oddanych pieniędzy w sytuacji, kiedy np. okaże się, że sądy masowo podzielą nasze przekonanie o bezzasadności roszczeń PFR i niebawem zaczną powództwa PFR przeciwko przedsiębiorcom oddalać.

Należy podkreślić, że choć umowy zawierane z PFR miały praktycznie jeden wzór, to jednak sytuacja poszczególnych przedsiębiorców może być różna. Istotne są m.in. takie elementy jak data zawarcia umowy oraz data dokonania spłaty ostatniej raty nieumorzonej części subwencji. Każdą sytuację należy przeanalizować odrębnie.

Jeżeli opisany problem dotyczy także Twojej firmy, zachęcamy do kontaktu z naszą kancelarią. Posiadamy bogate doświadczenie i praktyczną wiedzę jak podjąć skuteczną walkę z żądaniami PFR. Dokładnie przeanalizujemy każdą sytuację i przedstawimy rzetelną informację na temat Twoich szans w prawdopodobnym sporze z PFR. Otrzymasz elastyczną ofertę, opartą w dużej mierze o  wynagrodzenie zależne od sukcesu. Napisz do nas subwencje@legalna.pl lub zadzwoń 880 10 1000.

Najnowsze artykuły