Od 1 lipca 2021 r. wnioski do Rejestru Przedsiębiorców wyłącznie elektronicznie
Do tej pory złożenie wniosku do Krajowego Rejestru Sądowego polegało na wypełnieniu pisemnego formularza i przesłaniu go pocztą lub złożeniu go w biurze podawczym odpowiedniego sądu rejestrowego.
Z dniem 1 lipca 2021 r. weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Na gruncie znowelizowanych przepisów złożenie wniosku o wpis w Rejestrze Przedsiębiorców jest możliwe jedynie elektronicznie, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Portal Rejestrów Sądowych pod adresem: https://prs.ms.gov.pl. Złożenie dokumentów w wersji papierowej nie wywoła już żadnych skutków prawnych, a dokumenty przekazane w ten sposób będą podlegały zwrotowi. Jednocześnie, wnioski dotyczące podmiotów wpisanych wyłącznie do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej będą mogły być wniesione w tradycyjnej formie papierowej lub poprzez system teleinformatyczny, wedle wyboru wnioskodawcy.
e-formularze KRS
System informatyczny służący od obsługi wniosków dostępny jest na stronie Portalu Rejestrów Sądowych w zakładce „e-formularze KRS”. Aby skorzystać z funkcjonalności Portalu Rejestrów Sądowych, w pierwszej kolejności wymagane jest założenie konta poprzez dokonanie rejestracji z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, Profilu Zaufanego lub e-dowodu osobistego. Kolejno, po wybraniu przedmiotu wniosku system prowadzi użytkownika przez procedurę wypełnienia wniosku żądając niezbędnych danych. Dodatkowo część danych jest uzupełniana automatycznie. Funkcjonalności te z pewnością ułatwią przejście procedury rejestracji podmiotom, które dotychczas sporadycznie brały udział w postępowaniach rejestrowych.
Portal Rejestrów Sądowych umożliwia złożenie wniosków m.in. w następujących sprawach:
- rejestracja podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
- zgłoszenie zmian danych podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego,
- wniosek o wykreślenie podmiotu z Krajowego Rejestru Sądowego,
- wniosek o wykreślenie z Rejestru Przedsiębiorców podmiotu wpisanego także do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- wpis, zmiana lub wykreślenie zaległości lub wierzytelności,
- wniosek o przyjęcie dokumentów do akt rejestrowych,
- wniosek o upoważnienie do zwołania zgromadzenia wspólników albo walnego zgromadzenia,
- wniosek o wyznaczenie biegłego lub biegłego rewidenta,
- wniosek o wyznaczenie kuratora,
- wniosek o rozwiązanie podmiotu i ustanowienie likwidatora.
Dokumenty stanowiące załączniki do wniosku składanego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, sporządzone w postaci elektronicznej, opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. W przypadku zaś, gdy oryginały dokumentów zostały sporządzone w postaci papierowej, do wniosku dołącza się:
- odpisy elektronicznie poświadczone przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika, będącego adwokatem lub radcą prawnym, albo
- elektroniczne kopie dokumentów, jednak w przypadku załączenia do wniosku dokumentów niepoświadczonych przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika, będącego adwokatem lub radcą prawnym, oryginał dokumentu albo jego odpis lub wyciąg poświadczony urzędowo należy przesyłać się do sądu rejestrowego w ślad za wnioskiem w terminie 3 dni od daty złożenia pisma.
Mając na uwadze powyższe, zauważyć należy, iż aby w pełni wykorzystać funkcjonalność systemu i przeprowadzić postępowanie rejestrowe w całości za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych warto skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej pełnomocnika. Pełnomocnik jest bowiem umocowany do samodzielnego poświadczenia załączników składanych w toku elektronicznego postępowania rejestrowego, bez konieczności wizyty u notariusza czy składania ich w formie papierowej przez właściwym sądem co niewątpliwie ułatwi i przyspieszy procedowanie.
Pozostałe funkcjonalności Portalu Rejestrów Sądowych
Za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych po kliknięciu w odpowiednią zakładkę możliwe jest także m.in.:
- wyszukanie podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowych oraz uzyskanie informacji odpowiadającej odpisowi aktualnemu lub odpisowi pełnemu,
- przeglądanie elektroniczne akt rejestrowych podmiotu wpisanego do rejestru przedsiębiorców Krejowego Rejestru Sądowego oraz akt spraw o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców,
- złożenie sprawozdania finansowego i innych dokumentów do Repozytorium Dokumentów Finansowych,
- wyszukanie i pobranie dokumentu finansowego podmiotu wpisanego do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
Dodatkowo przez portal S24, który także stanowi obecnie jedną z zakładek na stronie Portalu Rejestrów Sądowych nadał złożyć można wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki jawnej, spółki komandytowej, a od dnia 01 lipca 2021 r. także prostej spółki akcyjnej.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia prawnego w postępowaniu rejestrowym lub w całym procesie dokonywania zmian organizacyjnych Twojego przedsiębiorstwa – zapraszamy do kontaktu z kancelarią LEGALNA Adwokaci i Radcowie, wszelkie dane kontaktowe znajdziesz w zakładce KONTAKT.
Najnowsze artykuły
Kary umowne w nowym Prawie Zamówień Publicznych
5 lutego 2021
COVID-19 – organizacja pracy w czasie epidemii
12 listopada 2020
PFR wzywa do zwrotu subwencji
17 listopada 2023