Przedsiębiorca jako konsument
Dnia 01 stycznia 2021 r. wejdą w życie przepisy, które rozszerzają ochronę konsumencką. Nowe przepisy przyznają ją przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, w niektórych czynnościach prawnych z udziałem innych przedsiębiorców.
Nowe przepisy znajdą zastosowanie do umów zawieranych przez przedsiębiorców po dniu ich wejścia w życie. Już dziś warto jednak zapoznać się z planowanymi zmianami. Mogą one wprowadzić zamieszanie w codziennej działalności wielu przedsiębiorców. Warto także odpowiednio wcześnie rozpocząć przygotowania do ich wprowadzenia w swojej firmie.
Na gruncie obecnych przepisów osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która zawiera umowę z innym przedsiębiorcą jest traktowana jako podmiot profesjonalny. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy umowa ta nie jest bezpośrednio związana z branżą lub specjalizacją, którą ta osoba wykonuje. To zaś rodzi dysproporcję w zakresie praw i obowiązków podmiotów występujących w danej czynności prawnej. Przedsiębiorca dokonujący czynności prawnej z innym przedsiębiorcą, nie dysponujący odpowiednią wiedzą i doświadczeniem koniecznym do oceny przedmiotu tej czynności, nie może korzystać z ochrony konsumenckiej, mimo, że znajduje się w tym zakresie w tej samej sytuacji, w jakiej znajduje się konsument. Wprowadzone zmiany mają na celu przeciwdziałanie temu problemowi.
Nowe przepisy wprowadzają rozróżnienie na dwa typy transakcji – zawodowe oraz niezawodowe. Oznacza to, że np. sytuacja prawna fryzjera dokonującego zakupu sprzętu do salonu fryzjerskiego nie ulegnie zmianie. Będzie on traktowany jako podmiot profesjonalny, świadomy wszystkich swoich praw i obowiązków. Natomiast fryzjer , który kupuje samochód czy drukarkę będzie traktowany jak konsument. Zakup ten bowiem, mimo że związany z jego działalnością gospodarczą nie ma charakteru zawodowego.
Zgodnie z nowymi przepisami ochronie przyznanej konsumentom w kodeksie cywilnym, w zakresie wskazanym poniżej, podlegać będą także przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, którzy zawierają umowy bezpośrednio związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą. Warunkiem jest to by z treści tak zawieranej umowy wynikało, że nie posiada ona dla przedsiębiorcy charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.
Od wejścia w życie nowych przepisów, jednoosobowy przedsiębiorca, jako podmiot transakcji niezawodowej będzie mógł skorzystać z przewidzianej w kodeksie cywilnym ochrony przed związaniem niedozwolonymi postanowieniami umownymi. Jednoosobowi przedsiębiorcy uzyskają również uprawnienie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Będą mogli także skorzystać z rękojmi za wady na zasadach zbliżonych do konsumenckich.
Do zmian w przepisach muszą dostosować przede wszystkim sprzedawcy, głównie sklepy internetowe. Konieczne jest zaktualizowanie regulaminów lub wzorców umów, wprowadzenie do nich praw przyznanych niektórym przedsiębiorcom, a także odpowiednie dochowanie obowiązku informacyjnego. Zapraszamy do kontaktu celem szerszego omówienia wprowadzanych zmian.
Najnowsze artykuły
Przedsiębiorca jako konsument
21 sierpnia 2020
PFR wzywa do zwrotu subwencji
17 listopada 2023
Zakładanie spółki przez internet
5 maja 2021